Riksdagens allmänna motionstid där ledamöter kan lämna förslag till riksdagsbeslut genom fristående motioner avslutades i början av oktober. Totalt har fler än 3 700 motioner lämnats in under motionstiden och flera riksdagsledamöter och partier från olika delar av det politiska spektrum har skrivit om en ny Öresundsförbindelse och det pågående kommittédirektivet. En ny dimension är att en ny Öresundsförbindelse beskrivs i relation till försvaret samt hur en ny förbindelse kan finansieras.

Riksdagsledamöter från Moderaterna i Skåne skriver i motionen ”Bättre infrastruktur i Skåne” att trafiken över Öresund inte bara har regional utan även nationell och internationell betydelse och att dagens situation med enbart en fast förbindelse över Öresund är mycket sårbar och att det är av yttersta vikt med en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.

Socialdemokratiska riksdagsledamöter från Skåne skriver om utbyggd infrastruktur i Skåne och hur Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kommer skapa stora möjligheter till tillväxt men också belasta infrastrukturen i Skåne.

”De danska och svenska regeringarna behöver säkerställa att Öresund inte blir en flaskhals samt att ökad gods- och fjärrtågtrafik inte trycker undan arbetspendlingen i Skåne och Öresundsregionen. (…) Idag är Öresundsbron den enda fasta förbindelsen över Öresund. För att utveckla hela Öresundsregionen och korta restiderna från de norra delarna av Sverige ut i Europa behövs ytterligare fasta förbindelser.”

Motionen "Utbyggnad av infrastruktur i Skåne"

Den skånska ledamoten Niklas Karlsson (S) skriver specifikt om godskapacitet över Öresund och att Trafikverket i sin utredning har konstaterat att utvecklad infrastruktur över Öresund bör vara funktionell för både person- och godståg för att öka järnvägskapaciteten och skapa redundans. En järnvägsförbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn för både regional, fjärr- och godståg skulle öka järnvägskapaciteten över Öresund med 100 procent, skapa en alternativ passage för godståg och spara 28 miljoner ton koldioxidutsläpp genom att öka kapaciteten för godståg.

I denna motionstid lyfts också en ny Öresundsförbindelse i ett försvarsperspektiv. Moderata riksdagsledamöter från Skåne skriver att Öresundsbron är Sveriges enda fasta landförbindelse med kontinenten och därmed en kritisk länk för både handel och militära förstärkningar. Om Öresundsbron skulle slås ut riskerar Sverige att isoleras från förstärkningar, varför planeringen av en ytterligare fast förbindelse över Öresund bör påskyndas.

Ett annat nytt perspektiv är finansiering som till exempel Liberalernas Louise Eklund skriver om i motionen, ”Finansiering av framtida Öresundsförbindelser”.  Här beskrivs hur Danmark ligger långt fram i byggandet av sin infrastruktur genom bolaget Sund & Bælt som är ett statligt men affärsdrivet bolag som bygger infrastruktur genom lånefinansiering så infrastruktursatsningar inte belastar den danska statsbudgeten.  

Det är uppenbart att om Sverige inte bygger ut sin infrastruktur, i synnerhet genom en ny fast förbindelse över Öresund, är risken stor att den flaskhalsproblematik som redan idag hindrar svenska varor från att nå den europeiska marknaden bara ökar när Fehmarn Bält står färdig. Konsekvenserna för svensk tillväxt och handel blir då omfattande och negativa. Därför är det utmärkt att den här regeringen har tillsatt en utredning om möjliga framtida Öresundsförbindelser. (…) Det är angeläget att regeringen i den fortsatte beredningen beaktar hur Sverige kan dra lärdom av det danska sättet att finansiera och bygga infrastruktur.

Motionen "Finansiering av framtida Öresundsförbindelser"

Motionerna ska nu behandlas i riksdagens utskott.