I Skåne finns några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor. Här ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund, vilket är en stor sårbarhet. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande.

Allt tyder på att trafiken bara kommer öka och kapacitetssituationen blir värre. 2029 öppnar Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland som kommer förändra järnvägstrafiken genom kortare restid, ökad kapacitet och redundans (alternativ transportväg) mellan Köpenhamn och Hamburg.

Det kommer innebära ökningar i både person- och godstrafiken där hårt belastade sträckor som Södra stambanan och Lommabanan kommer att få ännu mer godstågstrafik.

Fler operatörer visar också intresse för utökade persontågstrafik Köpenhamn–Göteborg–Oslo vilket kommer öka trycket på Västkustbanan. Även på Södra stambanan ökar snabbtågstrafiken och fler tåg förlängs över Öresundsbron.

Samtidigt planeras det för ökningar i den regionala trafiken i Öresundsregionen. Med andra ord: markant fler tåg ska köra på hårt belastade sträckor i Skåne och över Öresund, som blir en flaskhals.

Med flaskhalsar idag och ökad trafik imorgon är det tydligt att det behövs en långsiktig strategi för järnvägstrafiken i Skåne och över Öresund för att lösa behoven. En plan som också måste inkludera en ny Öresundsförbindelse som kan skapa ökad kapacitet och redundans för person- och godståg över sundet och avlasta befintliga järnvägssträckor i Skåne.

Trafikverket presenterade juli 2024 utredningen ”Kapacitet och redundans för transport över Öresund”. Av utredningen framgår det att Öresund är en sårbarhet inte minst för godstågen och att utökad kapacitet behövs runt 2050. Trafikverket beskriver att en ny Öresundsförbindelse bör fungera för både gods- och persontåg samt koppla till befintligt järnvägsnät för både gods- och persontåg. Detta för att skapa tillräckliga nyttor och lösa de statliga behoven bland annat för trafik mot Fehmarn Bält-förbindelsen.

I utredningen rekommenderar Trafikverket att den svenska regeringen tar initiativ till gemensamma dansk-svenska studier som förutsättningslöst utreder problembild, behov och gemensamma mål för den framtida transportinfrastrukturen runt Öresund.

Förslaget om Europaspåret, en fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn, är enda förslaget till ny förbindelse som kan fungera för både gods- och persontåg.

Europaspåret är ett förslag till en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. 

Förslag Europaspåret innebär en sänktunnel i Öresund för både väg- och järnvägstrafik på samma sätt som Fehmarn Bält-förbindelsen. Europaspåret skulle innebära en effektivare och mer attraktiv transportväg för den gränsöverskridande godstågstrafiken och avlasta några av de hårt belastade järnvägssträckorna, så persontrafiken kan öka. Förslaget skulle också medföra avsevärt kortare restider från norra Skåne och Västkusten till Köpenhamn och nya möjligheter för regionaltågstrafiken vilket vill leda till en större arbetsmarknadsregion och ökad tillväxt.

Med Europaspåret som nästa Öresundsförbindelse fördubblas järnvägskapaciteten och det skapas ett robust järnvägssystem med en två passager över Öresund. Järnvägen blir mer attraktiv och fler transporter kan flyttas från väg till järnväg så klimatutsläppen minskar. För totalförsvaret och beredskapen skulle Europaspåret bidra med ökad robusthet och tillförlitlighet för såväl militära som civila transporter.