Om Europaspåret
Här hittar du fördjupad information
Sammanfattning
Europaspåret är Landskrona stads förslag till en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. I denna rapport kan du läsa om Europaspåret och vilka effekter en järnvägstunnel mellan Landskrona och Köpenhamn skulle kunna få för tågtrafiken i Öresundsregionen, Sverige, Danmark och Europa.
Det behövs en ny fast förbindelse över Öresund. Den behövs för att utveckla och förbättra tågtrafiken för passagerare och gods och för att Öresundsbron inte har tillräcklig järnvägskapacitet för framtidens behov. Redan idag är Öresundsbron en flaskhals i det europeiska transportsystemet.
Pendlingen i Öresundsregionen ökar och ställer krav på kortare restider och ett punktligt transportsystem. Intresset för längre och snabbare tågresor till Europa ökar vilket också kräver ytterligare järnvägskapacitet.
När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar cirka år 2028 beräknas godstrafiken fördubblas. Om fler godstransporter ska ske på järnvägen i framtiden behövs mer järnvägskapacitet över Öresund.
Europaspåret bidrar till att utveckla den regionala tågtrafiken och löser kapacitetsproblemen för godstrafiken och de längre tågresorna till Europa. Europaspåret avlastar de hårt trafikerade spåren genom Lund och Köpenhamns flygplats (CPH/Kastrup) och medför väsentligt ökad kapacitet på Köpenhamn H (centralstation).
Europaspåret är det enda förslag på en ny förbindelse över Öresund som ger en helhetslösning för järnvägstrafiken.
Fakta om Europaspåret
Läs våra utredningar
Nedan hittar du våra rapporter och analyser från 2015 fram till idag. Klicka på respektive länk för att läsa direkt på skärmen. Det finns även möjlighet att ladda ner dokumenten som pdf:er.
Europaspåret rapport 2019 (svenska)
Europaspåret report 2019 (engelska)
Europaspåret rapport 2019 (danska)
Europaspåret rapport 2017 (svenska)
Europaspåret report 2017 (engelska)
Europaspåret rapport 2016 (svenska)


Effekter för fjärrtågstrafiken
Med Europaspåret minskar restiden Köpenhamn-Stockholm med 30 minuter via en ny koppling till höghastighetsbanan mellan Eslöv och Höör.

Regional utveckling
Järnvägsförbindelsen mellan Landskrona och Köpenhamn förkortar restiderna väsentligt mellan många resmål.

Effekter för godstrafiken
När Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar pekar de dansk/tyska och svenska godsprognoserna på att godstrafiken kommer att öka och kan dubblas jämfört med idag.

Europaspåret i detalj
Havsbotten mellan Landskrona och Europaspåret är relativt grunt med jämna lutninger och bedöms vara lämplig för grundläggning av en sänktunnel.